Lär dig göra armhävningar

Vill du kunna göra 10, 50 eller kanske 100 armhävningar? det här är programmet för dig!

Komplett guide med allt du behöver veta

Här är guiden (den är GRATIS) för dig!

I e-boken får du veta:

✅ Varför det är smart att träna armhävningar

✅ Hur man gör en korrekt armhävning

✅ Den magiska formeln för din träning komplett med schema

✅ Allt om kost och kosttillskott för din träning

OBS! Missa inte våra andra e-böcker och kurser inom personlig utveckling, ekonomi och träning. Gå till geut.se nu!

”Armhävningen är den ultimata dynamiska kroppsviktsövningen. Mycket effektiv och samtidigt mycket skonsam.”

Allt om teknik och tempo

☝️ Du får lära dig precis hur du gör korrekta armhävningar med teknik och tempo.

 

Den magiska formeln

☝️ Upptäck den magiska formeln bakom framgångar när du gör armhävningar.

 

Kost och tillskott

☝️ Få en guide till hur du kan tänka kring kost och kosttillskott när du tränar.

Testa programmet GRATIS nu – du kommer inte ångra dig

Vanliga frågor om armhävningar

Hur många armhävningar är normalt?

Det finns ingen siffra som är ”normal”. Allt beror på grundstyrka, träningsvana, ålder med mera. Det finns dock siffror från lumpens värld att utgå från. Hur många armhävningar ska man klara i lumpen? Här är en siffra på 30 armhävningar standard. För genomsnittspersonen i samhället är siffran givetvis betydligt lägre. Hur många armhävningar ska man klara av? Det är helt och hållet individuellt.

Hur gör man korrekta armhävningar?

Detta är en mycket enkel övning. Du ska sänka dig mot marken och sedan lyfta kroppen från marken. Börja med händerna lite mer än axelbrett och med armbågarna raka mot kroppen. Sänk dig sedan under en sekund tills dess du når marken med bröst och näsa/panna. Stanna i den positionen i en sekund för att sedan lyfta upp till en topposition. Där stannar du i en sekund för att sedan sänka dig ner igen.

Vad händer om man gör armhävningar varje dag?

Du blir starkare! Du kan absolut göra armhävningar varje dag och det är det konceptet det här programmet bygger på. I programmet tränar du sex av veckans sju dagar. Att det går att träna varje dag beror på att du bara använder din kroppsvikt när du tränar.

Är armhävningar en bra övning?

Det finns ingen bättre övning för att bygga styrka i näsan hela kroppen. Du får starkare muskler, ett starkare hjärta, och bättre lungkapacitet. Det är inte många muskler i din kropp som inte får en rejäl omgång när du gör armhävningar, dessutom är skaderisken minimal.

Kan man bygga muskler med armhävningar?

Varje repetition armhävning du gör stärker kroppen genom att dina muskler blir starkare. Du bygger bland annat axlar, triceps och så bröstmuskler så klart. Även bålen får sig en rejäl omgång, även till och med rygg, framsida lår och vader.

Vad tränar armhävningar?

Triceps, bröstmuskler, coremusklerna och axlar är de muskelgrupper som tränas mest i en armhävning. Med ett ”knip” av skulderbladen tränar du även ryggen. Sedan är många andra delar av kroppen med för att balansera kroppen vid nedsänkning och lyft uppåt.

Vanliga fel med armhävningar?

Det finns några vanliga fel som många gör när de gör armhävningar. Ett vanligt fel är att inte gå ner tillräckligt långt med bröst och näsa/panna. Du ska nudda underlaget med bröst och näsa/panna för att göra en korrekt armhävning. Allt annat är fel teknik. Ett annat fel är att vara för snabb med hela rörelsen. Ett tempo på 1-1-1-1 är lämpligt. Då sänker du dig ner på en sekund, stannar i bottenläget i en sekund, lyfter dig på en sekund och pausar i toppläget i en sekund. Ytterligare ett vanligt fel är att ”flaxa” med armarna. En korrekt armhävning görs med armbågarna längs kroppen.

Finns det alternativ till vanliga armhävningar?

Det finns en oändlig mängd alternativ till vanliga armhävningar, både med och utan redskap. Här är några vanliga alternativ: 

  • Mot vägg
  • På knäna
  • Med händerna på hantlar
  • Med klapp
  • Med olika positioner på händer respektive fötter
  • Med extra tyngd med hjälp av gummiband
  • Med klapp på motsatt axel
  • Med rodd (med hantel)

Vilka armhävningar är bäst? Det beror helt på hur tränad du är. Om du är komplett nybörjare är övningarna mot vägg respektive på knä de bästa. Om du är betydligt mer vältränad kanske armhävningar med hantlar är mest effektiva för dig.

Kan man göra 100 armhävningar om dagen?

Om du kan göra 100 armhävningar om dagen är du vältränad! Det finns egentligen inga problem med att göra så många per dag men som med all träning så finns även för armhävningar en risk för överträning. Börjar du känna att styrkan tryter kan det vara en bra idé att ta ett litet uppehåll.

Tränar armhävningar biceps?

Armhävningar tränar inte biceps, om vi inte talar om en viss balanserande motkraft. Vill du öka armstyrkan och armstorleken totalt sett får du komplettera med övningar för biceps. Du får större armar av armhävningar, det är helt klart.

Är armhävningar dynamisk träning?

Armhävningar är i allra högsta grad dynamisk träning. Nästan hela din kropp är med i momenten, om inte primärt så i varje fall sekundärt med balanserande motverkan.

Hur effektivt är armhävningar?

Om du gör så många armhävningar du kan med rätt teknik kommer både lungor och muskler skrika! Det betyder att övningen i högsta grad är effektiv. Bland kroppsviktsövningar utan redskap är armhävningar nummer ett när det gäller effektiv träning.

Hur många armhävningar per dag för att få resultat?

Allt är individuellt och alla börjar med ett visst individuellt nummer. Allt handlar om löpande framsteg så du ska sikta på att träna kontinuerligt och hela tiden försöka förbättra dina resultat. I guiden som du kan ladda ner från den här sidan får du ett konkret schema som du kan följa.

Vart ska armhävningar kännas?

Det är framför allt i bröstmusklerna, axlarna och triceps du känner att övningen ”tar”. Det är dessa muskelgrupper som primärt är aktiverade. Om du är otränad kommer du också till en början förmodligen få träningsvärk i bål och rygg.

Vad är världsrekordet för armhävningar?

Det är en japan, Minoru Yoshida, som har världsrekordet. I oktober 1980 gjorde han 10 507 repetitioner på rad.

Behöver man ett program för armhävningar?

Inom all form av träning är det klokt att följa ett program, så även för den här övningen. Med ett armhävningsprogram behöver du inte gissa vad du ska göra och kan också följa din utveckling över tid.